کد مطلب:88602 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:441

خوف از عمل











40- و من اعمالهم مشفقون.[1] پس از آنكه نفس خود را متهم به تقصیر و

[صفحه 126]

كوتاهی در عبادت كردند، و عبادت خود را اندك شمرده و به اندك راضی نشدند، خوف آنها را برداشته كه چه می شود آیا رحمت الهی شامل آنها می شود، یا نه، و درباره ی خوف در چند فراز قبل مبسوطا بحث شد.

در ذیل آیه شریفه: «و الذین یوتون ما آتوا و قلوبهم و جله»، كسانی كه عملی را انجام داده و قلوبشان ترسناك است.[2] در تفسیر صافی از امام صادق (ع) نقل شده كه: درباره ی این آیه از حضرت سوال شد، فرمودند: خوف و رجاء آنهاست: می ترسند، از این كه اعمال آنها رد شود بر آنها، اگر اطاعت (صحیح و كامل) الهی نكنند، و امید دارند، اعمالشان قبول درگاه او شود.[3].

و در ذیل همین آیه در مجمع البیان از امام صادق (ع) نقل شده «معناه خائفه ان لا یقبل منهم»، یعنی قلبهای آنها خوف دارند آنچه انجام داده اند، از آنها پذیرفته نشود.[4].

ابوتمام شاعر معروف چنین گفته است:


یتجنب الاثام ثم یخافها
فكانما حسناته آثام![5].


(از گناهان اجتناب می كند، سپس می ترسد از آنها، گوئی حسنات و اعمال نیك او- و دوری از گناه- خود از گناهان است) از عبادات و ترك معاصی نیز بیمناك است كه شاید وظیفه ی او بیشتر از این بوده است.

الهی در ذیل این دو فراز (فهم لانفسهم متهمون و من اعمالهم مشفقون) چنین می سراید:

[صفحه 127]

به نفس خویش دایم بدگمانند
هم از كردار خود ترسان به جانند


مبادا نفس بفریبد بناگاه
شوند از راه وصل یار گمراه


كشاند نفس جانهاشان به پستی
فسون خویش خواند حق پرستی


بر افسونكاری نفس خطاكار
(الهی) را الهی ساز هشیار

[صفحه 129]


صفحه 126، 127، 129.








    1. در مفردات گفته است «شفق» عبارت از مخلوط شدن نور روز و تاریكی شب هنگام غروب خورشید است (فلا اقسم بالشفق) و «اشفاق» عنایت و توجه و حرص مخلوط با خوف است و اگر با من استعمال شود معنی خوف اظهر است (و هم من الساعه مشفقون) و اگر با فی استعمال شود معنی عنایت و حرص بر آنچه مورد توجه و عنایت است، اظهر است (انا كنا فی اهلنا مشفقین).
    2. سوره ی مومنون، آیه ی 60.
    3. شرح خوئی، جلد 10، صفحه 134.
    4. شرح خوئی، جلد 10، صفحه 134.
    5. شرح ابی الحدید، جلد 10، صفحه 147.